Obogatitvena dejavnosti hodnika B: »V naravo hitim, da se nekaj novega naučim«

30.04.2024

V čarobnem okolju gozda so otroci doživljali, spoznavali in uživali v umetnosti ter razvijali svojo ustvarjalnost skozi različne dejavnosti, ki so jih izvajali skupaj, v skupinah in individualno.

Za začetek smo poiskali primeren miren prostor v gozdu, kjer so otroci zaprli oči, se sprostili in poslušali zvoke iz narave. Med poslušanjem so zaznavali številne zvoke, ki jih je gozd ponujal. Slišali so kljuvanje žolne po deblu, različne ptice, oddaljene avtomobile in letala. Ti zvoki so služili kot navdih za ustvarjalne dejavnosti, ki so sledile.

Otroci so morali prepoznati zvoke preko pantonime, pri čemer so zelo dobro prikazali, kaj so slišali in niso imeli težav s prikazom. Sledila je dejavnost s kamenčki, ki so jih otroci sami poiskali po gozdu. S tolčenjem kamen ob kamen, so oponašali drobencljanje miši in ob tem ugotovili, da dež ob padanju enako zaslišimo. To spoznanje je bilo za otroke izjemno, saj so prepoznali, da zvoki narave nosijo svoje edinstvene značilnosti in skrivnosti. Pri naslednji glasbeno-didaktični igri Odmev so posamezni otroci prikazali poljuben ritmični vzorec s kamenčki, ostali prijatelji pa so ga ponovili, s čimer smo ustvarili odmev. Skozi to igro so otroci spoznali, da tudi v velikih prostorih, jamah in hribih slišimo odmev, ter razumeli, da zvok potuje po zraku, ne da bi ga videli. Zato smo preizkusili tudi, kako se zvok premika skozi različne materiale. Na mini bobnič smo postavili drobne dele, kot so suha zemlja, iglice in majhen list. Otroci so opazovali, kako se predmeti premikajo na bobniču ob udarcih, kar je pripomoglo k njihovemu razumevanju gibanja zvoka skozi različne medije.

Potem ko smo se že spogledali s zvoki narave in se igrali z odmevom, smo se odločili razširiti naše raziskovanje. Otroci so se odpravili na raziskovalno pot po gozdu in kmalu našli par lesenih palčk, ki so ležale po tleh. Palčke so bile različnih dolžin in debelin, in že kmalu so otroci začutili, da imajo različno debeline palčke različen zvok. Začeli so igrati na palčke, občutno uživajoč v vsakem zvoku, ki ga je posamezna palčka ustvarjala. S tem preprostim dejanjem so otroci ne le razvijali svoje glasbene čute, ampak tudi spoznavali osnove akustike na praktičen način. Nato so se odločili, da bodo oponašali poskoke zajca. Spretno so igrali tako glasno kot tiho, hitro kot počasi. Pri tem so ločevali med hitrim in počasnim izvajanjem ritma, spoznavali razlike med dinamiko in tempom glasbe ter razvijali svojo sposobnost sledenja ritmu.

Naša dogodivščina v gozdu se je nadaljevala z novo ustvarjalno dejavnostjo, ki je otroke popeljala še globlje v svet zvoka in narave. Tokrat smo se lotili izdelave pisanih ropotajočih plastenk, ki so prinesle še več zabave in spoznanj. Otroci so bili razdeljeni v dve skupini in vsaka skupina je dobila nalogo, da napolni plastenko z različnimi naravnimi materiali. Eni otroci so imeli nalogo napolniti plastenko s težjimi naravnimi materiali, kot so želodi, kamenčki in palice, medtem ko je druga skupina napolnila plastenko z lažjimi materiali, kot so suha zemlja, iglice in listje. Ko so plastenke bile napolnjene, so otroci zaigrali na njih kot na instrument – ropotuljo. Skozi igranje so sami opazili in ugotovili, da je ena plastenka igrala tišje kot druga. To je bila odlična priložnost za raziskovanje razlik med zvoki, ki jih ustvarjajo različni materiali, ter za spodbujanje otrokovega opazovanja in kritičnega razmišljanja.

Otroci so se s temi preprostimi, a učinkovitimi dejavnostmi naučili, kako različni materiali vplivajo na zvok, ki ga ustvarjajo, ter kako lahko s tem manipuliramo pri ustvarjanju glasbe. Prav tako so razvijali sposobnost opazovanja in primerjanja ter spodbujali svojo radovednost in ustvarjalnost.

Marta Rogelj Lipoglavšek, vzgojiteljica

Dostopnost